نکس ماشین

شرکت نکس ماشین

09190749070 --02136138417

آدرس

تهران-قرچک-پوئینک جنوبی

مونتاژ تابلو برق صنعتی

مطالب برتر

4.5/5

تعریف تابلو برق صنعتی و معرفی اجزای آن

تابلو برق صنعتی : محفظه اي است فلزي یا غیر فلزي که تجهیزات در آن نصب شده و ارتباط الکتریکی توسط رساناها برقرار شده و محفظه آماده بهره برداري می شود. تابلوي برق به عنوان مجموعه اي که در آن یک یا چند وسیله قطع و وصل همراه با تجهیزات کنترل، اندازه گیري، حفاظتی، تنظیم کننده و غیره ؛ به منظور ایجاد ارتباطات لازم بین آنها و سایر تجهیزات خارج از تابلو وجود دارد، می‌باشد به طور کلی هر جا که بحث بهره برداري انرژي الکتریکی در تولید، انتقال و توزیع و تبدیل انرژي الکتریکی و کنترل تجهیزات مصرف کننده انرژي الکتریکی مطرح باشد، وجود تابلوهاي برق ضرورت می‌یابد.

تابلو برق صنعتی را می توان از جنبه هاي گوناگون تقسیم بندي نمود که مهمترین این تقسیم بندي ها بر اساس ولتاژ نامی تجهیزات و تابلو است. تابلو برق صنعتی که تجهیزات آنها داراي ولتاژ حداکثر تا 1کیلو ولت می‌باشند، در بخش فشار ضعیف قرار می‌گیرند و ولتاژ نامی بالاتر از یک کیلو ولت را در بخش فشار متوسط قرار می دهند که به طور معمول تجهیزات حداکثر تا  36 کیلو ولت درون سلول قرار داده می‌شود.

اجزای تابلو برق صنعتی

1. تجهیزات الکتریکی : لوازم الکتریکی که در تابلو استفاده می شود . عبارت است از کلیه عناصري که در مدار الکتریکی قرار می گیرند . ( به غیر از قسمت ارتباطات 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

  • کنتاکتور : عامل قطع و وصل مدار فرمان از راه دور
  • بی متال : جهت فرمان قطع در اثر عبور جریان زیاد
  • انواع رله ها : جهت ارسال فرمان قطع یا وصل در اثر عوامل مختلف و خطاهاي گوناگون ( از قبیل رلۀ کنترل فاز ، رلۀ کنترل بار ، رلۀ زمانی یا تایمر و غیره … )
  • انواع کلیدها : جهت قطع و وصل مدار ( از قبیل کلیدهاي سلکتوري ، غلتکی ، بوش باتون ، میکروسوئیچ ، فلوتر سوئیچ و غیره … )
  • تجهیزات اندازه گیري : جهت محاسبۀ پارامترهاي متغییر ( نظیر آمپرمتر ، ولتمتر ، واتمتر ، فرکانس متر ، کسینوس فی متر )
  • ترانس جریان یا سی تی و ولتاژ یا پی تی : جهت کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ

2. بدنه : قسمت فلزي که تجهیزات را محصور می کند .

3. ارتباطات : ارتباط تجهیزات توسط هادي ها برقرار می‌شود . ( مثل سیم ، شینه ، کابلشو و غیره … )

کلیۀ فعالیت قسمت هاي وایرینگ و شینه کشی جزء این دسته محسوب می شوند که به دو گروه ارتباطات انعطاف ناپذیر ( شینه ها ) و ارتباطات انعطاف پذیر ( سیم و کابل ) تقسیم می شوند

برای دیدن 

ماشین آلات نساجی

دستگاه لمینت ابر و پارچه

دستگاه کوتینگ

دستگاه چاپ سیلندری پارچه تا 6 رنگ

ماشین آلات سی ان سی

ماشین آلات صنعتی

کلیک کنید 

 انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو صنعتی :تابلوي ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواري ، که خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند.

تابلوي اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.

تابلوي نیمه اصلی :اینگونه تابلو ها ي برق بلوك ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوي اصلی تغذیه می شود .

تابلوي فرعی: براي توزیع و کنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنایی و غیره به کار می‌رود و از تابلوي اصلی تغذیه می‌شود.

معمولا تابلو هاي موتور خانه از نوع ایستاده و بقیه تابلوها از نوع توکار تمام بسته می‌باشد (در این ساختمان تماما” به این شکل میباشد)در این ساختمان لیستی تهیه شده که شامل قطعات مکانیکی و الکتریکی داخلی تابلو می باشد. 

این لیست شامل ضخامت ورق – فریم تابلو – روبند- نوع رنگ کاري – جانقشه اي- یرق آلات- نوع تابلو(یک درب- دو درب – نرمال – اضطراري) اسم شرکت سازنده تابلو – اسم تابلو – چراغ سیگنال (رنگ – تعداد- وات – نوع لامپ – فیوز ) مشخصات فیوزهاي داخل تابلو بعلاوه پایه فیوز – کلید مینیاتوري (تکفاز – سه فاز- ولتاژ قا بل تحمل )

رله- کنتاکتور –کلید گردان (با مشخصات کامل) مشخصات ترمینال – مشخصات شین فاز – نول- مقره هاي پشت شین – نوع سیم کشی داخلی تابلو- نوع سیم کشی خط به تابلو – طریقه انتقال  سیم در تابلو(ترانکینگ-استفاده از کمربند) استفاده از سیم یک تکه در تابلو – شماره گذاري خطوط روي ترمینال –استفاده از کابلشو .

 تمام این عناوین با مشخصات کامل می باشد .وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو – خطر کمتر و تعویض آسانتر می شود. وجود سیم ارت در تابلوي برق ضروري و با رنگ سبز می باشد . به تر تیب با رنگ زرد- قرمز- آبی – سیم نول با رنگ سیاه می باشد R -S – T خطوط START- STOP در بعضی از تابلو ها روي درب تابلو ها یک سري کلید وجود دارد  یا یک کلید گردان که براي روشن و خاموش کردن روشنایی و یا موتور به کار می رود.

– براي تابلو ها دو نوع نقشه می کشند

1 – رایزر دیاگرام که مکان تابلو در آن قید شده است .

2 – نقشه داخل تابلو (که خطوط – فیوز و کلیدها در آن کشیده شده است).

نکات مربوط به رعایت مسائل ایمنی بر اساس نشریه سازمان برنامه و بودجه و یا 110 می باشد.

شین ها با رنگ نسوز رنگ آمیز می شود. 

کلید ورودي باید خودکار باشد. در مواردیکه از کلید و فیوز جداگانه استفاده شود کلید باید قبل از  فیوز نصب شود . بطوریکه با خاموش کردن کلید, فیوز نیز قطع شود. کلید اصلی حتی الامکان گردان باشد و از فیوز فشنگی استفاده شود. سیم کشی داخلی تابلو با سیم مسی تک لا با عایق حداقل 1000 ولت با مقطع مناسب انجام شود.  ارتفاع با لاترین دسته کلید تابلو 175 سانتیمتر بیشتر نباشد و همچنین قسمت میانی از سطح زمین 160 ساتنیمتر باشد.  

2 براي پریزبا کلید / 1 براي روشنایی با کلید مینیاتوري 10 آمپر و سیم 5 / استفاده از سیم 5 مینیاتوري 16 آمپر می باشد.

محاسبه کابل از طریق سطع مقطع که در بخش سوم گفته شد, انجام می گیرد.

برای مشاوره و خرید دستگاه با شماره زیر تماس بگیرید:
مهندس سلحشوری

4.8/5
نکس ماشین
اسکرول به بالا