نکس ماشین

شرکت نکس ماشین

09190749070 --02136138417

آدرس

تهران-قرچک-پوئینک جنوبی

اتوماسیون صنعتی چیست؟

مطالب برتر

4.5/5

اتوماسیون صنعتی یعنی استفاده از رایانه ها به جای متصدیان انسانی برای کنترل دستگاه ها، ماشین آلات و فرآیندهای صنعتی. اتوماسیون یک قدم فراتر از مکانیزه کردن است. مکانیزه کردن یعنی فراهم کردن متصدیان انسانی با ابزار و دستگاه هایی که آنها را برای انجام بهتر کارشان کمک می کند. نمايانترين و شناخته شده ترين بخش اتوماسيون صنعتي ربات هاي صنعتي هستند. نمايان ترين و شناخته شده ترين بخش اتوماسيون صنعتي ربات هاي صنعتي هستند.

 

امروزه كاربرد اتوماسيون صنعتي و ابزار دقيق در صنعت و پروسه های مختلف صنعتی به وفور به چشم می خورد. كنترل پروسه و سيستم های اندازه گيری پيچيده ای كه در صنايعی مانند نفت ، گاز ، پتروشيمی ، صنايع شيميايی ، صنايع غذايی ، صنايع خودروسازی و… به كار می آيد نيازمند ابزارآلات بسيار دقيق و حساس می باشند .

 پيشرفت های تكنيكی اخير در كنترل فرآيند و اندازه گيری پارامترهای مختلف صنعتی از قبيل فشار، دما ، جريان و… باعث افزايش كيفيت محصولات و كاهش هزينه های توليد شده است.

مزایای اتوماسیون صنعتی

با اتوماسیون صنعتی تولید یا فرایند، را از طریق کنترل بهتر بهبود می بخشد. و با کاهش شدید زمان مونتاژ هر محصول با کیفیت تولید بیشتر، به تولید انبوه کمک می کند. بنابراین، برای یک ورودی کار معین، مقدار زیادی خروجی تولید می کند.

از آنجایی که اتوماسیون صنعتی  دخالت انسان را کاهش می دهد، احتمال خطاهای انسانی نیز از بین می رود. یکنواختی و کیفیت محصول را می توان با اتوماسیون صنعتی با کنترل و نظارت تطبیقی فرآیندهای صنعتی در تمام مراحل از ابتدای تولید تا محصول نهایی حفظ کرد و یک محصول خوب و با کیفیت داشت.

فزودن جمع‌آوری خودکار داده‌ها می‌تواند به شما امکان جمع‌آوری اطلاعات کلیدی تولید، بهبود دقت داده‌ها و کاهش هزینه‌های جمع‌آوری داده‌ها را بدهد. این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد تا در مورد کاهش ضایعات و بهبود فرآیندهای خود تصمیمات درستی بگیرید.

اتوماسیون صنعتی با جایگزینی آنها با ماشین های خودکار در شرایط کاری خطرناک، سطح ایمنی را برای پرسنل افزایش می دهد. اتوماسیون صنعتی می تواند خط تولید را با استفاده از ربات هایی برای مدیریت شرایط خطرناک برای کارکنان ایمن کند.

در حال حاضر ارتقاء کیفیت محصولات توليدی در صنايع مختلف و در كنار آن افزايش تعداد توليد، هدف اصلی هر واحد صنعتی می باشد و مديران صنايع نيز به اين امر مهم واقف بوده و تمام نلاش خود را در جهت رسیدن به اين هدف متمركز نموده اند.

 

لازمه افزايش كيفيت و كميت يک محصول، استفاده از ماشين آلات پيشرفته و اتوماتيک میباشد . ماشين آلاتی كه بيشتر مراحل كاری آن ها بطور خودكار صورت گرفته و اتكای آن به عوامل انسانی كمتر باشد. چنين ماشين آلاتی جهت كاركرد صحيح خود نياز به يک بخش فرمان خودكار دارند كه معمولا از يک سيستم كنترل قابل برنامه ريزی (به عنوان مثال PLC يا مدار منطقی قابل برنامه ريزی) در اين بخش استفاده می گردد . بخش كنترل قابل برنامه ريزی مطابق با الگوريتم كاری دستگاه، برنامه ريزی شده و مي تواند متناسب با شرايط لحظه ای به عملگر های دستگاه فرمان داده و در نهايت ماشين را كنترل كند.

بخش کنترل اتوماسیون صنعتی

 

همانطور كه گفتیم بخش كنترل در هر سيستم صنعتی باید متناسب با شرايط لحظه ای به عملگرها فرمان دهد، بنابراين در يک ماشين يا به طور كلی در يک فرآيند صنعتی بخش اول يک چرخه كنترلی ، برداشت اطلاعات از فرآيند می باشد.

 

جمع آوری اطلاعات در فرآيندهای صنعتی با استفاده از سنسورها يا حسگرها صورت ميگيرد. اين حسگرها به منزله چشم و گوش يک سيستم كنترلی عمل ميكنند. امروزه در بسياری از ماشين آلات صنعتی استفاده از سنسورها امری متداول ميباشد. تا جايی كه عملكرد خودكار يک ماشين را می توان با تعداد سنسورهای موجود در آن درجه بندی كرد . وجود سنسورهای مختلف در فرآيند اتوماسيون صنعتی به اندازه ای مهم می باشد كه بدون سنسور هيچ فرآيند خودكاری شكل نمی گيرد بنابراين سنسورها يكی از اجزای مهم و جدانشدنی سيستم های اتوماسيون صنعتی می باشند

 

قبلا بسياری از تابلوهای فرمان ماشين آلات صنعتی ، برای كنترل مراحل توليد از رله های الكترومكانيكی يا سيستم های پنوماتيكی استفاده می كردند و اغلب با تركيب رله های متعدد و اتصال آن ها به يكديگر منطق كنترل ايجاد می گرديد. در اکثر ماشين آلات صنعتی ، سيستم های تاخيری و شمارنده ها نيز استفاده می گرديد و با اضافه شدن تعدادی تایمر و شمارنده به تابلوهای كنترل حجم و زمان مونتاژ آن افزايش می يافت.

برای دیدن 

ماشین آلات نساجی

انواع دستگاه لمینت پارچه

ماشین آلات سی ان سی 

ماشین آلات صنعتی

کلیک کنید

انواع اتوماسیون صنعتی 

  1. اتوماسیون صنعتی  ثابت یا سخت
  2. اتوماسیون  صنعتی قابل برنامه ریزی
  3. اتوماسیون صنعتی انعطاف پذیر یا نرم

اشكال فوق با در نظر گرفتن استهلاک و قیمت بالای خود و همچنين عدم امكان تغيير در عملكرد سيستم ، باعث شد تا از دهه 80 ميلادی به بعد اكثر تابلوهای فرمان با سيستم های كنترلی قابل برنامه ريزی جديد PLC جايگزين گردند. در حال حاضر PLC يكی از اجزای اصلی و مهم در پروژه های اتوماسيون می باشد كه توسط كمپانی های متعدد و در تنوع زياد توليد و عرضه می گردد. بطور خلاصه سيستم های جدید اتوماسيون و ابزار دقيق مبتنی بر PLC در مقايسه با كنترل كننده های رله ای و كنتاكتوری قديمی داراي مزیت های زير می باشد:

  • براي نصب و راه اندازی آنها زمان كمتری لازم است
  • هزينه نصب و راه اندازی آنها پايين است
  • اندازه فيزيكی کوچکی دارند
  • تعمير و نگه داری آنها بسيار ساده است
  • به سادگی قابل گسترش هستند
  • قابليت انجام عمليات پيچيده را دارند
  • ضريب اطمينان بالايی در اجراي فرآيندهای كنترلی دارند
  • ساختار مدولار دارند كه تعويض بخش های مختلف آن را ساده می كند
  • زبان برنامه نويسی آنها ساده و سطح بالاست
  • اتصالات ورودی – خروجی و سطوح سيگنال استاندارد دارند
  • در مقابل نويز و اختلالات محيطی حفاظت شده اند
  • تغيير برنامه در هنگام كار آسان است
  • امكان ايجاد شبكه بين چندين PLC به سادگی ميسر می باشد
  • امكان كنترل از راه دور را دارند
  • امكان اتصال بسياری از تجهيزات جانبی استاندارد مانند چاپگر، باركد خوان و … به PLC ها وجود دارد

مانيتورينگ :

يكی ديگر از مباحث مهم و مرتبط با اتوماسيون صنعتی، مانيتورينگ میباشد که يكی از نيازهاي اساسي بسياری از صنايع به خصوص صنايع بزرگ میباشد. بسياری از صنايع بزرگ مانند صنايع پتروشيمي ، صنايع توليد انرژي ، صنايع شيميايي و … بدون استفاده از سيستم مانيتورينگ مناسب قادر به ادامه كار خود نيستند. مانيتورينگ یعنی جمع آوری اطلاعات مورد نظر از بخش های مختلف يک واحد صنعتی و نمايش آنها با فرمت مورد نظر براي رسيدن به اهداف زیر :

  • نمايش وضعيت لحظه ای هر يک از ماشين آلات و دستگاه ها
  • نمايش و ثبت پارمتر های مهم و حياتی يک سيستم
  • نمايش و ثبت آلارم های مختلف در زمان های بروز خطا در سيستم
  • نمايش محل خرابی و زمان وقوع ايراد در هر يک از اجزای سيستم
  • نمايش مراحل توليد با استفاده از ابزارهای گرافيكی مناسب
  • تغيير و اصلاح Set Point ها حين اجرای پروسه توليد
  • امكان تغيير برخی از فرآيندهای كنترلی از طريق برنامه مونيتورينگ
  • ثبت اطلاعات و پارمترهای مورد نظر مديران مثل زمان های كاركرد، ميزان توليد ، ميزان مواد اوليه مصرفی، ميزان انرژی مصرفی و …

به طور خلاصه، اتوماسیون صنعتی را می توان به عنوان دستگاه های کنترل خودکار تعریف کرد که منجر به عملیات و کنترل خودکار فرآیندهای صنعتی بدون دخالت چشمگیر انسان و دستیابی به عملکرد برتر نسبت به کنترل دستی می شود. این دستگاه های اتوماسیون شامل PLC، PC، PAC و … و فناوری ها شامل انواع سیستم های ارتباطی صنعتی می باشد..

برای مشاوره و خرید دستگاه با شماره زیر تماس بگیرید:
مهندس سلحشوری

4.8/5
نکس ماشین
پیمایش به بالا